Zorg ervoor dat je gezin veilig online kan surfen
06/04/2023

De digitale revolutie heeft spijtig genoeg ook voor een toename in online criminaliteit gezorgd. Vaak heeft het volledige gezin toegang tot het internet via diverse toestellen: pc’s, tablets, smartphones, … Onze verzekeraars zorgen ervoor dat jullie compleet veilig internet kunnen gebruiken in je privé.

Waarom een handige verzekering?

Het nemen van een Cyber Safe-verzekering is niet verplicht. Het biedt je wel ondersteuning wanneer er schade zou geleden worden die het gevolg is van internetgebruik. De verzekering zal dan de schade voor jouw gezin betalen.

Wie behoort tot ‘het gezin’?

Binnen de verzekering valt het volledige gezin van de verzekeringnemer: alle personen die officieel bij de persoon inwonen, zelfs als zij tijdelijk ergens anders wonen. Wij verzekeren ook de kinderen van de verzekeringnemer die officieel bij de ex-partner wonen. Een nieuw samengesteld gezin met kinderen van de nieuwe partner? Dan verzekeren wij ook deze kinderen.

Welke misdrijven vallen onder Cyber Safe?
  • Identiteitsdiefstal: Iemand steelt via het internet uw identiteits- of authenticatiegegevens met de bedoeling om via het internet daden te stellen waardoor je schade lijdt. De persoon die de gegevens steelt of misbruikt is niet een verzekerde.
  • Misbruik van bankkaartgegevens: Iemand steelt via het internet de gegevens van jouw bankkaart en gebruikt die gegevens nadien zonder je toestemming voor het uitvoeren van betalingen via het internet. De persoon die je bankkaartgegevens misbruikt is niet een verzekerde.
  • Oplichting: Iemand vervalst de website van een overheidsdienst of van een bedrijf waardoor je op een verkeerde bankrekening betaalt. Of je bestelt een voorwerp via de website van een bedrijf dat niet bestaat. Nadat je de afgesproken prijs hebt betaald, volgt dan ook geen levering.
  • Conflicten met handelaars: Iemand vervalst de website van een overheidsdienst of van een bedrijf waardoor je op een verkeerde bankrekening betaalt. Of je bestelt een voorwerp via de website van een bedrijf dat niet bestaat. Nadat jij de afgesproken prijs hebt betaald, volgt dan ook geen levering.
  • Schadelijke software: Jouw computer of laptop wordt besmet met schadelijke software zoals een virus of ransomware.
  • Aantasting van de reputatie: Iemand tast jouw reputatie aan door een onrechtmatige publicatie op het internet van:
    • Feiten of beweringen met betrekking tot jouw privéleven die je eer of publieke waardering beschadigen;
    • Gevoelige gegevens over jouw persoon of uit je privéleven, zoals medische gegevens, gezinsleven, liefdesleven, foto's, filmopnames.
      Je hebt hiervoor klacht neergelegd bij de politie. De persoon die die informatie publiceert is niet een verzekerde.

Voor meer details en informatie over de omschreven misdrijven, neem zeker contact op met je verzekeraar bij Goens Verzekeringen.

Welke stappen onderneem je?
  1. Je hebt de verantwoordelijkheid om de schade eerst zo veel mogelijk proberen te voorkomen en te beperken.
  2. Daarna geef je ons binnen de acht dagen alle belangrijke informatie en de nodige documenten die betrokken zijn bij het schadegeval en de schade. Jij bezorgt ons de volgende zaken:
    • Wat zijn de oorzaken en omstandigheden van het schadegeval?
    • Hoe groot is de schade?
    • Welke personen zijn bij het schadegeval betrokken?
    • Welke getuigen hebben het schadegeval gezien?
    • Welke politiediensten zijn bij het schadegeval ingeschakeld?
  3. Indien je de uitgaven wenst terug te krijgen van de persoon die het schadegeval heeft veroorzaakt, dan is het de bedoeling dat je hier actief aan meewerkt. Je doet niets dat het verder proces verhindert.
  4. Ben je het slachtoffer over identiteitsdiefstal, misbruik van bankkaartgegevens of oplichting? Dan moet je binnen 24 uur nadat je de schade hebt ontdekt, klacht neerleggen bij de politie.
Wat doen wij als je niet doet wat je moet doen?
  1. Hou jij je niet aan de eisen die hierboven staan en hebben wij daar nadeel van? Dan betalen wij niet of minder. Dat hangt af van het nadeel dat wij ondervinden. Als wij al betaald hebben, kunnen wij dat bedrag van je terugeisen.
  2. Voer je met opzet niet uit wat je moet doen? Dan betalen wij niet en zeggen wij deze verzekering op.
We begeleiden je graag

Je ziet dat de cyberomgeving een heel complexe en ingewikkelde wereld geworden is. Willen jij en je gezin veilig blijven surfen vandaag en morgen, reken dan op het advies van Goens Verzekeringen. We bieden de juiste ondersteuning en zorgen voor een cyberverzekering op maat.