Wat te doen bij stormschade?
18/02/2022

Stormschade kan iedereen voorkomen. Ben je slachtoffer maar weet je niet goed hoe deze zaken aan te pakken? Volg de volgende stappen.

Noodnummer 1722 actief

Voor hulp bij niet-levensbedreigende situaties, bel je naar het nummer 1722. Dit staat actief wanneer noodweer eraan komt. Hou wel altijd rekening met eventuele wachttijden, de storm kan namelijk voor drukte zorgen op de noodlijn. Daarnaast kun je ook terecht bij het e-loket van je lokale brandweerdienst.

Levensbedreigend? Licht de hulpdiensten in via 112

Bel het nummer 112 wanneer je de situatie als levensbedreigend aanziet. Op die manier kom je meteen bij de brandweer of de ziekenwagen terecht. Zij zullen je verder kunnen helpen.

Zorg voor bewijsstukken

Om een compleet beeld te krijgen van het schadegeval neem je best voldoende duidelijke foto’s van de situatie. Zoek ook naar bewijsstukken en verzamel zo snel mogelijk de facturen van je beschadigde spullen. Zodoende kan een volledige inventaris opgesteld worden.

Probeer verdere schade te beperken of vermijden

Voorkom verdere schade door de nodige maatregelen te nemen. Is je raam gebroken door een vliegend voorwerp? Probeer het zo snel mogelijk af te plakken, zodat je verdere schade voorkomt. Breng echter je eigen veiligheid nooit in gevaar. Hoe heldhaftig je ook mag zijn, klim nooit op je dak, al zeker niet tijdens stormweer. Bel dakwerkers of de brandweer om je bij te staan en je verzekering gaat wel kijken of je moeite hebt gedaan om verdere schade te voorkomen.

Maak een overzichtelijk verslag

Maak een gedetailleerd verslag op van de situatie. In dat verslag beschrijf je welke schade je woning of pand geleden heeft  en waardoor. Stuur daarna de complete aangifte van het schadegeval aangevuld met foto’s van de schade
door naar ons kantoor op info@goensverzekeringsburo.be.

Opvolgen en in orde brengen van herstelling

Na aangifte van de geleden schade vraag je best zo spoedig mogelijk offertes aan voor herstelling en bezorg je deze aan de verzekeraar. Wanneer zij hun akkoord geven, kan de schade effectief hersteld worden. Op die manier vermijd je disputen tijdens het proces. Daarna bezorg je best alle facturen aan jouw verzekeraar zodat die jouw
schadevergoeding kan bepalen.