Corona dwarsboomt uw reis. Kan u iets terugeisen?
22/04/2020

Wie gedacht had om dit voorjaar even de batterijen op te laden vóór de spurt naar de zomervakantie, zag zijn plannen in het water vallen. Moet u ook een lange of korte reis uitstellen? Dan vraagt u zich waarschijnlijk af of dat budget volledig verloren is. Wij zetten voor u een paar scenario’s op een rij, op basis van de situatie vandaag.

Scenario 1: Wat zolang het negatief reisadvies geldt?

Sinds 14 maart geldt een negatief reisadvies voor alle landen. Als uw reis om die reden niet kan doorgaan, dan is dat door bepaalde annuleringsverzekeringen gedekt. Hebt u uw reis echter pas geboekt nadat bekend werd dat er op uw bestemming ook een epidemie uitgebroken is en/of dat er een negatief reisadvies is, dan is dat vaak niet gedekt.

Scenario 2: Wat als er geen negatief reisadvies meer is?

Naargelang de situatie evolueert, is het mogelijk dat de FOD Buitenlandse Zaken voor bepaalde bestemmingen stapsgewijs zijn negatief reisadvies intrekt. Als dat het geval is voor uw bestemming, dan zijn er verschillende scenario’s mogelijk.

Scenario 3: Het land van bestemming handhaaft een inreisverbod voor reizigers uit België

De meeste annuleringsverzekeringen dekken die situatie niet.

Scenario 4: Uw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij beslist om nog niet meteen weer af te reizen naar uw bestemming

Als zij dit beslissen zonder verplichting van de overheid, dan kunt u zich best ook tot hen richten om een eventuele vergoeding te bekomen.

Scenario 5: Uw reis kan in principe doorgaan, maar u annuleert die zelf om besmetting ter plaatse te voorkomen

Als u zelf beslist uw reis te annuleren hoewel de autoriteiten het (voldoende) veilig vinden om naar die bestemming te gaan, zijn de kosten bijna altijd voor uw eigen rekening.

Scenario 6: Voor uw vertrek wordt u zelf besmet met het coronavirus, of moet u uit voorzorg in quarantaine

Als de besmetting bevestigd wordt en u nog in quarantaine moet blijven, hebt u in de ogen van verzekeraars een geldige reden om uw reis te annuleren. Uw annuleringsverzekering zal dus tussenkomen. Als u echter uit voorzorg in quarantaine wordt geplaatst (omdat u – mogelijk – in contact kwam met een besmet persoon), maar u vertoont zelf nog geen symptomen, dan geldt dat niet als ziekte.

Conclusie: contacteer ons.

Er zijn dus veel scenario’s mogelijk en de dekkingen verschillen tussen de verschillende verzekeraars. Twijfelt u of u op een tussenkomst kan rekenen of wil u een dossier openen, onze verzekeraars helpen u graag verder.